VÁCLAV ČERNÝ – KNÍŽKA O BABIČCE
22.02.2021
VÁCLAV ČERNÝ - KNÍŽKA O BABIČCE (2. vyd., 1982, Kanada: Sixty-Eight Publishers)
- Kniha vzniká v období Černého perzekuce ("nejmilejší, psal jsem ji nejraději")
- Román/novela/povídka na podkladě objektivně skutečných a konkrétních životů
- Úprava skutečnosti
- Román se silnou dějovou složkou -> Syžet - jak jsou uspořádány tematické složky - (jde proti Vodičkovi, Vodička tvrdí, že syžet nemá)
- "autorka rostla v preromantismu a tvořila za romantismu"; Herder a Rousseau - jedinečnost národa; návrat k přírodě a spravedlnost
- Klasická témata - vesnická kráska miluje vesnického synka, přijde vojna; Viktorka - romantický typ přejde v typ tragický a stane se obětí démonické vášně
- Babička - česká povaha, jemná, veselá, statečná, ohebná, čilá - babička je typ všech typů, duše českého lidu; nepopisuje život českého lidu, vytváří ideální typ - typ české selské ženy
- Jiří a Madlenka - selství, lidská dokonalost, ryzost, původnost
- Člověk je cílem přírody a mravní zákon v něm je přírodou, která si objasnila svou povahu a podstatu. Mravním zákonem je pak láska
- Básnická svět Babičky se včleňuje do literárního vývojového proudu zrozeného z rousseauisme(rusó)-herderismu
- "obrazy venkovského života" - dojmy jejího mládí, přírodní epopej, obřady obyčeje, hry a pověry
- Vstupní kapitoly (1-3) líčí příjezd Babičky na staré bělidlo
- 4-7 - návštěvy (mlýn, myslivna, zámek); 8-13 - počíná létem a končí jarem, svátky; 14-18 - cyklus roku se nám podruhé opakuje
- Látkové tvarování: expozice - peripetie - zauzlení - rozuzlení -> antické divadlo, estetika epopeje
- Tvárný princip vnitřní - význam lidských osudů + začíná tam, kde začínají děje
- O osudech rozhoduje láska - synonymum uvědomělé lidské přirozenosti, hlas a úmysl přírody v nás; mluvčím je Babička - hlas své dobroty cítí jako hlas boží a činy jsou plnění příkazu náboženského (Pascalův Bůh - Bůh čitý srdcem)
- Vítězství dobra a lásky je zajištěno, je nevyhnutelné - zlo a hřích tu jsou jen k tomu, aby provokovaly dobrotu
- Feministický romantismus - v Evropě jedno pokolení před Němcovou (George Sand, Flora Tristanová) - mravní kněžství ženy + láska je spasitelka = žena je spasitelka; Zdůrazňují ženskou samostatnost, naprostou milostnou svobodu
- Sacerdotium (hodnost) ženy a milenky - objektivnější než v Evropě - láska myslí mnohem víc na oběť než na štěstí, na milovaného než na rozkoš, na bližního než na osobní právo
- Antitéza skutečnosti a ideálu - venkov a zámek (ideální venkovský svět vs. Město)
- Viktorka - zoufalství, marnost -> klíč
- Trpkost vlastního života