Jaroslav Durych - Rekviem: menší valdštejnská trilogie
Jaroslav Durych
*2. 12. 1886, Hradec Králové † 7. 4. 1962, Praha
- prozaik, básník a esejista
- jeden z nejvýznamnějších českých katolických autorů 20. století
- v jeho díle najdeme vyhraněné křesťanské pojetí reality jako součásti božího řádu neovlivnitelného lidskou vůlí
- podrobný životopis naleznete zde: https://www.slovnikceskeliteratury.cz/showContent.jsp?docId=303
Rekviem: menší valdštejnská trilogie
- Rekviem bylo považováno za jednu z nejlepších Durychových prací
- jedná se o tři krátké povídky vzniklé v letech 1927-1928
- "rekviem" zde může znamenat mši za mrtvého, tedy vzpomínky za Albrechta z Valdštejna
- Trávníček: "Název triptychu Rekviem je přiměřený všem těmto příběhům a přímo vyplývá ze struktury textu. Má určitou platnost také jako znamení vyvrcholení a předělu jedné velké etapy celého Durychova díla. Po vydání Rekviemu se výrazně proměnil charakter Durychovy tvorby."[1]
- odehrává se během třicetileté války v 17. století
- zabývá se osudem frýdlantského vévody (Albrechta z Valdštejna), ale odehrává se po šlechticově smrti a Albrecht z Valdštejna v něm vystupuje jako symbol nebo jako mrtvola
Téma:
- život během třicetileté války → historicko-společenská tématika; válečné běsnění, temné období, které je sice skončeno, ale přesto po sobě zanechává stále nevyřešené otázky → patrné hlavně v povídce Valdice a Budějovická louka
- události kolem smrti Albrechta z Valdštejna - všechny tři povídky spojuje jeho smrt
- kontrastnost Valdštejnovy postavy a jeho osudu: protiklad tehdejší Albrechtovy moci a jeho pádu, který představuje nutný důsledek střetnutí velké osobnosti s malostí doby
- tři povídky jsou třemi variantami na jedno téma: na konflikt statečnosti a zbabělosti, věrnosti a zrady, velikosti skutečné a jen předstírané, vznešenosti srdce a vznešenosti zevnějšku zakrývající sprostou nízkost[2]
- Kurýr: hrdinné vystoupení věrného sluhy, které se ukáže jako zbytečné a je zesměšněno
- Budějovická louka: rozmluva zajatých šlechticů o tehdejších událostech
- Valdice: msta švédského generála Banéra na mrtvole Albrechta z Valdštejna
Motivy:
- nadčasové: vztahy nadřazenosti a podřazenosti, moci a dobrovolné smrti, statečnost a oddanost, časté motivy obdivování lesa
- věrnost x zrada
- strach ze smrti, pokrytectví
- zajatectví
- "Durychův spekulativní intelekt je zde díky komornějšímu objemu díla ve vyrovnané shodě se svrchovanou imaginací a s uměřeností výrazu. Smyslová svěžest se pojí s přísnou tvarovou kázní. Strmých vrcholů dosahuje Durychova rafinovaná ironie a jeho umění kontrastu - Durych nepracuje jen s protikladem světla a stínů, ale dosahuje udivující sugesce barvy, zvuků a ticha. Hloubka básnické zkušenosti odpovídá bohatství slova, budujícího tragický prostor bez samoúčelnosti a nahodilostí."[3]
Postavy: lidé šlechtických nebo náboženských titulů
Názvy povídek:
- povídka Kurýr je nazvána podle hlavního hrdiny, který jede žádat o přísahu věrnosti pro mrtvého vévodu
- Budějovická louka je místem, kde odpočívají zajatí důstojníci a kde se tito také setkají s neznámou dívkou, která jim jde oznámit hrozivé zprávy
- Poslední povídka má název podle místa posledního odpočinku vévody Albrechta z Valdštejna: Valdice. Zavražděný vévoda však nemá klid ani po smrti, protože se mu přichází pomstít švédský generál Jan Banér
Jazyk a výstavba textu:
- jazyk velmi složitý → archaický jazyk a metafory, dále jsou zde časté personifikace
- výběr slov a i stylistická stavba je velice komplikovaná, jazykové prostředky jsou spíše typické pro poezii než pro prózu
- složitým jazykem se možná autor snaží navodit pocit a atmosféru doby, ve které se děj odehrává a kterou sám autor velmi obdivoval a inspiroval se v ní → baroka
- časté volné přívlastky, které se vrství za sebe; popisy převládají nad dějem
- osudovost je další moment typický pro dobu baroka → příběhy působí dojmem, jako bychom sledovali dřevěné loutky, které nemohou svět kolem sebe příliš ovlivnit
- podrobné popisy staveb i přírody
- častá kontrastní spojení - např. "strašlivá zbožnost vznešených vrahů"[4]
Další poznámky
Nejsilnější je tedy motiv smrti, která je přítomná u všeho podstatného, co se v knize děje. Dalším výrazným prvkem jsou kontrasty: život a smrt, krása a ošklivost, pravda a lež, zrada a věrnost. Durych je značně ovlivněn expresionismem, přičemž některé popisy působí až naturalisticky. Expresionismus je znatelný v celé Durychově tvorbě. Tady především v nejrůznějších popisech událostí, lidí, scén, které líčí do detailů.
Při popisu hojně používá figur a tropů - zejména metafory.
Dílo je poměrně unikátní v tom, že se zaměřuje na období sedmnáctého století. S podobnou tématikou se můžeme výjimečně setkat i u jiných autorů, ztvárnění ale není tak realistické jako právě u Durycha.
Primární literatura
DURYCH, Jaroslav: Rekviem: Menší valdštejnská triologie. Praha: Československý spisovatel, 1966.
Sekundární literatura
TRÁVNÍČEK, Mojmír: Doslov In Rekviem: Menší valdštejnská trilogie. Olomouc: Votobia, 1995.
STROHSOVÁ, Eva: Doslov. In Rekviem: Menší valdštejnská triologie. Praha: Československý spisovatel, 1966.
Internetové zdroje
https://www.slovnikceskeliteratury.cz/showContent.jsp?docId=303
[1] TRÁVNÍČEK, Mojmír: Doslov In Rekviem: Menší valdštejnská trilogie. Olomouc: Votobia, 1995.
[2] STROHSOVÁ, Eva: Doslov. In Rekviem: Menší valdštejnská trilogie. Praha: Československý spisovatel, 1966, s. 78.
[3] TRÁVNÍČEK, Mojmír: Doslov In Rekviem: Menší valdštejnská trilogie. Olomouc: Votobia, 1995.
[4] STROHSOVÁ, Eva: Doslov. In Rekviem: Menší valdštejnská triologie. Praha: Československý spisovatel, 1966, s. 79.