Jáchym Topol - Anděl

03.09.2020

Jáchym Topol (* 4. 8. 1962)

  • další díla: Sestra, Noční práce, Chladnou zemí, Kloktát dehet, Citlivý člověk
  • ocenění: Cena Toma Stopparda (1988), Cena Jaroslava Seiferta (2010), Vilenická cena (2015), Státní cena za literaturu a překladatelské dílo (2017)
  • vnuk Karla Schulze (dílo Kámen a bolest)

Anděl

  • 1. vyd. - 1995
  • 20 kapitol, próza
  • na pomezí románu a novely
  • filmová adaptace Anděl Exit (2000, Vladimír Michálek)
  • podle autora je ústředním tématem láska, ostatní roviny jsou "kulisy"

Jazyk

  • nespisovný (slang, nespisovné tvary, vulgarismy) se střídá se spisovnou podobou jazyka
  • neznačená přímá řeč
  • vyprávění - stylizace mluvené řeči
  • název "Anděl"
  • Smíchov, křižovatka u Anděla, stanice metra Anděl
  • (Anděl Exit [film] ~ život nebo smrt)
  • Anděl (zjevil se rabi Lerijovi à socha) - jeho jméno nese čtvrť, která je prostředím spodiny (určité zneuctění nebeské bytosti)
  • Anděl jako křižovatka života - proces rozhodování se (Jatek)
  • Anděl jako symbol vykoupení

Čas a prostor, téma

  • Čas: komunistický režim (normalizace) + doba po něm (návrat Jateka z Paříže)
  • časově naznačeno (otevření McDonaldu v Čechách, navrácení bytů Ljubě)
  • prostor à explicitně vymezen, příběh je pevně sevřen z topografického hlediska
  • Praha (Smíchov) - (na krátkou chvíli Prahu vystřídá pařížská a bohnická epizoda)
  • fragmentární struktura
  • často jsou postavy také spojovány místy, jimiž prochází; osudy postav se prolínají postupně
  • opakující se prvky, které jsou zmíněny dříve, než čtenář dostane vysvětlení (např. pašerák Klestka) - kapitoly tvoří úzce sevřený příběh
  • město jako organismus, který žije svým vlastním životem
  • temný labyrint s mnohá zákoutími, skrývající bludné povahy lidské existence
  • undergroundové zážitky Topola (prvky autobiografické)
  • rozdělení světa
  • Anděl Exit ([filmový název] = život nebo smrt)
  • hrdinové jsou na této hranici à Jatek nepatří ani do jednoho, ale je součástí obou světů
  • "živý svět" - Ljuba a láska; svět, v němž se narodil, ve kterém chce žít
  • svět podsvětí - síla, která ho pohání = drogy; svět, v němž přebývá a přibližuje se mu
  • tematizace
  • chaos a apokalypsa, která je úzce spojená s představou svobody a zároveň lhostejnosti
  • reflexe nad současnou dobou a filozofií světa (honba lidí za věcmi a "blahem" - přehlížení vyšších hodnot)
  • láska - s ní související prázdnota, snaha vyrovnat se s bytím a hledat "blaho"
  • 3 různé cesty (drogy, peníze, víra)
  • vykoupení a naděje

Postavy

  • Jatek
  • nejčastěji fokalizovaná postava, ústřední postava celého příběhu
  • bez mnoha vzpomínek na dětství; střídal mnoho zaměstnání (mj. práce v kotelně à autobiografické prvky)
  • stvořitel "blaha", které po něm poté vymáhají
  • "vidí" krvácející oblohu a jámu u Anděla, která pohlcuje lidi
  • Ljuba
  • sousedka Jateka, později milenka
  • její existence zachraňuje Jateka před drogami a šílenstvím (role lásky jako spásy)
  • spolu s Věrou - 2 Jatekovy "femme fatale"
  • Věra
  • Jatekova milenka v Paříži, do Prahy se vrací jako jedna z "postav minulosti" - snaží se přesvědčit Jateka, aby drogu znovu namíchal
  • vztah založen především na sexuální touze
  • její krev je spolu s Jatekovou onou hledanou přísadou v nové droze
  • Machata
  • trafikant, soused Jateka, adoptivní otec Nadi; jeho žena Helena ho opustila a přidala se k náboženské sektě
  • zešílí, smrt uhořením
  • možná reprezentace hledání "blaha" skrz peníze
  • Lurij
  • muž s kriminální minulostí, bývalý vězeň; člen náboženské sekty
  • hledá "blaho" přes víru
  • Naďa
  • němá dívka, osvojená dcera Machaty a Heleny; týraná Helenou i Machalem; Heleny se snaží zbavit voodoo, s Machatem chce žít "jako žena a muž"
  • jediná (stejně jako Jatek) jámu u Anděla "vidí" - jámu a s ní mrtvé (babičku a psa Muka)
  • utopena (vražda X dobrovolná smrt - Nadin "vstup" do jámy za babičkou a psem Mukem)
  • funkce "oběti"

Hlas vypravěče

  • er-forma (fokalizace - více postav)
  • retrospektiva
  • autor-Topol zpochybňuje vypravěčovu věrohodnost
  • ti skuteční i ti právě vznikající v chorobný fantazii zadrhávajícího vypravěče, zrovna mátl příběh, lidi i roky [...] než skončil svý prolhaný vyprávění o Jatekovi, který věděl, že ten, co bere drogu, se sám stává drogou [...] po-kroucený vyprávění z letopisů 5. čtvrti, báchorku a fantasmagorii, vyprávění o oční chorobě ve stadiu pokročilý psychopatie a o touze najít blaho teď a tady... takovou moralitku se strašidlama, anekdotu pro sígry, než dou spát... vyprávěl i o jámě, která žere lidi [...]

Symbolismus a motivy

  • jména - 3 ženy
  • Ljuba (Láska) - reprezentuje Lásku, jako hybnou sílu "živého světa", lásku jistou
  • Věra (Víra) - neurčitost, nespoutanost a zvláštní osvobození od reality a jejích pravidel (podpořená drogami); od této nejasné víry (Věry - "kněžky blaha" ~ drogová závislost) Jatek odchází - vrací se zpět k "jistotě" lásky (Ljubě)
  • Naďa (Naděje) - dětský pohled na svět, nadějný a nevinný; tato nevinnost je obětována (zničení starého světa Jatekovým ohněm, myšlenka na nový)
  • (Helena - z mytologie, mocná žena, která ovládá z vyšší, téměř uctívané pozice)
  • Pernica ~ pervitin, perník
  • papež Vlk; bytosti, které tvoří obraz města (Žlutomorka)
  • náboženský fanatismus
  • sekta Věrných Živého Příchodu
  • ponechávání tzv. Znamení na místech, aby sekta mohla rekrutovat nové členy = zdeformované sochy Ježíše Krista
  • podsvětní charakter sekty poznamenán obchodem s drogami, podivnými a nečistými rituály (posvěcování Znamení a vražda Nadi)
  • motiv krve
  • Jatek vidí "krvácet" nebe
  • halucinace X vidění, předzvěst budoucnosti (Jatek jako postava upozorňuje na "správnost" tohoto vidění a ospravedlňuje se tím, že krev je neviditelná ostatním)
  • krev jako faustovská látka v nové droze
  • motiv drogy
  • závislost a zároveň svoboda
  • spása (narkomani) X láska jako spása (Jatek a Ljuba)
  • droga, která poskytne "blaho", ale ne odpovědi, řešení
  • Topol: "[...] degenerovaná podoba hledání kamene mudrců [...]"
  • motiv jámy pohlcující lidi
  • přechod mezi světy (k nové životní etapě)
  • Naďa vstupuje do jámy, ale nepadá do ní + Jatek na konci do jámy také nepadá (jáma po jeho nohama mizí)
  • Naďa: [...] ale Naďa se nad jámou zastavila a stála tam jak na dlažbě. Stála tam, za chvíli ji Jatekovi přikryl dav. Pokrčil rameny, přece už věděl, že požerák tu a tam někoho vynechá. Naďa. Netušil proč.
  • Jatek: Pak se pohnul, už jde, je čas... pohnul se, ohnul se, dotkl se té dlažby.
  • motiv očistného ohně
  • Jatek uzamyká byt s členy náboženské sekty, mrtvou Naďou, Machatem a Pernicem a zapaluje ho
  • zachraňuje tak sebe (a nepřímo i Věru) před vymahači drogy a zároveň "očišťuje" místo vraždy Nadi ohněm
  • oheň jako symbol očisty (X očištění svěcenou vodou)
  • destrukce starého světa (po činu jáma polykající lidi mizí a krvácející obloha se mísí s barvou tohoto ohně a Jateka už neděsí, přijímá ji) - poté následuje otevřený konec - jak bude vypadat nový svět?
Čtenářský deník - Různé poznámky z VŠ
Všechna práva vyhrazena 2020
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky