Jáchym Topol - Anděl
03.09.2020
Jáchym Topol (* 4. 8. 1962)
- další díla: Sestra, Noční práce, Chladnou zemí, Kloktát dehet, Citlivý člověk
- ocenění: Cena Toma Stopparda (1988), Cena Jaroslava Seiferta (2010), Vilenická cena (2015), Státní cena za literaturu a překladatelské dílo (2017)
- vnuk Karla Schulze (dílo Kámen a bolest)
Anděl
- 1. vyd. - 1995
- 20 kapitol, próza
- na pomezí románu a novely
- filmová adaptace Anděl Exit (2000, Vladimír Michálek)
- podle autora je ústředním tématem láska, ostatní roviny jsou "kulisy"
Jazyk
- nespisovný (slang, nespisovné tvary, vulgarismy) se střídá se spisovnou podobou jazyka
- neznačená přímá řeč
- vyprávění - stylizace mluvené řeči
- název "Anděl"
- Smíchov, křižovatka u Anděla, stanice metra Anděl
- (Anděl Exit [film] ~ život nebo smrt)
- Anděl (zjevil se rabi Lerijovi à socha) - jeho jméno nese čtvrť, která je prostředím spodiny (určité zneuctění nebeské bytosti)
- Anděl jako křižovatka života - proces rozhodování se (Jatek)
- Anděl jako symbol vykoupení
Čas a prostor, téma
- Čas: komunistický režim (normalizace) + doba po něm (návrat Jateka z Paříže)
- časově naznačeno (otevření McDonaldu v Čechách, navrácení bytů Ljubě)
- prostor à explicitně vymezen, příběh je pevně sevřen z topografického hlediska
- Praha (Smíchov) - (na krátkou chvíli Prahu vystřídá pařížská a bohnická epizoda)
- fragmentární struktura
- často jsou postavy také spojovány místy, jimiž prochází; osudy postav se prolínají postupně
- opakující se prvky, které jsou zmíněny dříve, než čtenář dostane vysvětlení (např. pašerák Klestka) - kapitoly tvoří úzce sevřený příběh
- město jako organismus, který žije svým vlastním životem
- temný labyrint s mnohá zákoutími, skrývající bludné povahy lidské existence
- undergroundové zážitky Topola (prvky autobiografické)
- rozdělení světa
- Anděl Exit ([filmový název] = život nebo smrt)
- hrdinové jsou na této hranici à Jatek nepatří ani do jednoho, ale je součástí obou světů
- "živý svět" - Ljuba a láska; svět, v němž se narodil, ve kterém chce žít
- svět podsvětí - síla, která ho pohání = drogy; svět, v němž přebývá a přibližuje se mu
- tematizace
- chaos a apokalypsa, která je úzce spojená s představou svobody a zároveň lhostejnosti
- reflexe nad současnou dobou a filozofií světa (honba lidí za věcmi a "blahem" - přehlížení vyšších hodnot)
- láska - s ní související prázdnota, snaha vyrovnat se s bytím a hledat "blaho"
- 3 různé cesty (drogy, peníze, víra)
- vykoupení a naděje
Postavy
- Jatek
- nejčastěji fokalizovaná postava, ústřední postava celého příběhu
- bez mnoha vzpomínek na dětství; střídal mnoho zaměstnání (mj. práce v kotelně à autobiografické prvky)
- stvořitel "blaha", které po něm poté vymáhají
- "vidí" krvácející oblohu a jámu u Anděla, která pohlcuje lidi
- Ljuba
- sousedka Jateka, později milenka
- její existence zachraňuje Jateka před drogami a šílenstvím (role lásky jako spásy)
- spolu s Věrou - 2 Jatekovy "femme fatale"
- Věra
- Jatekova milenka v Paříži, do Prahy se vrací jako jedna z "postav minulosti" - snaží se přesvědčit Jateka, aby drogu znovu namíchal
- vztah založen především na sexuální touze
- její krev je spolu s Jatekovou onou hledanou přísadou v nové droze
- Machata
- trafikant, soused Jateka, adoptivní otec Nadi; jeho žena Helena ho opustila a přidala se k náboženské sektě
- zešílí, smrt uhořením
- možná reprezentace hledání "blaha" skrz peníze
- Lurij
- muž s kriminální minulostí, bývalý vězeň; člen náboženské sekty
- hledá "blaho" přes víru
- Naďa
- němá dívka, osvojená dcera Machaty a Heleny; týraná Helenou i Machalem; Heleny se snaží zbavit voodoo, s Machatem chce žít "jako žena a muž"
- jediná (stejně jako Jatek) jámu u Anděla "vidí" - jámu a s ní mrtvé (babičku a psa Muka)
- utopena (vražda X dobrovolná smrt - Nadin "vstup" do jámy za babičkou a psem Mukem)
- funkce "oběti"
Hlas vypravěče
- er-forma (fokalizace - více postav)
- retrospektiva
- autor-Topol zpochybňuje vypravěčovu věrohodnost
- ti skuteční i ti právě vznikající v chorobný fantazii zadrhávajícího vypravěče, zrovna mátl příběh, lidi i roky [...] než skončil svý prolhaný vyprávění o Jatekovi, který věděl, že ten, co bere drogu, se sám stává drogou [...] po-kroucený vyprávění z letopisů 5. čtvrti, báchorku a fantasmagorii, vyprávění o oční chorobě ve stadiu pokročilý psychopatie a o touze najít blaho teď a tady... takovou moralitku se strašidlama, anekdotu pro sígry, než dou spát... vyprávěl i o jámě, která žere lidi [...]
Symbolismus a motivy
- jména - 3 ženy
- Ljuba (Láska) - reprezentuje Lásku, jako hybnou sílu "živého světa", lásku jistou
- Věra (Víra) - neurčitost, nespoutanost a zvláštní osvobození od reality a jejích pravidel (podpořená drogami); od této nejasné víry (Věry - "kněžky blaha" ~ drogová závislost) Jatek odchází - vrací se zpět k "jistotě" lásky (Ljubě)
- Naďa (Naděje) - dětský pohled na svět, nadějný a nevinný; tato nevinnost je obětována (zničení starého světa Jatekovým ohněm, myšlenka na nový)
- (Helena - z mytologie, mocná žena, která ovládá z vyšší, téměř uctívané pozice)
- Pernica ~ pervitin, perník
- papež Vlk; bytosti, které tvoří obraz města (Žlutomorka)
- náboženský fanatismus
- sekta Věrných Živého Příchodu
- ponechávání tzv. Znamení na místech, aby sekta mohla rekrutovat nové členy = zdeformované sochy Ježíše Krista
- podsvětní charakter sekty poznamenán obchodem s drogami, podivnými a nečistými rituály (posvěcování Znamení a vražda Nadi)
- motiv krve
- Jatek vidí "krvácet" nebe
- halucinace X vidění, předzvěst budoucnosti (Jatek jako postava upozorňuje na "správnost" tohoto vidění a ospravedlňuje se tím, že krev je neviditelná ostatním)
- krev jako faustovská látka v nové droze
- motiv drogy
- závislost a zároveň svoboda
- spása (narkomani) X láska jako spása (Jatek a Ljuba)
- droga, která poskytne "blaho", ale ne odpovědi, řešení
- Topol: "[...] degenerovaná podoba hledání kamene mudrců [...]"
- motiv jámy pohlcující lidi
- přechod mezi světy (k nové životní etapě)
- Naďa vstupuje do jámy, ale nepadá do ní + Jatek na konci do jámy také nepadá (jáma po jeho nohama mizí)
- Naďa: [...] ale Naďa se nad jámou zastavila a stála tam jak na dlažbě. Stála tam, za chvíli ji Jatekovi přikryl dav. Pokrčil rameny, přece už věděl, že požerák tu a tam někoho vynechá. Naďa. Netušil proč.
- Jatek: Pak se pohnul, už jde, je čas... pohnul se, ohnul se, dotkl se té dlažby.
- motiv očistného ohně
- Jatek uzamyká byt s členy náboženské sekty, mrtvou Naďou, Machatem a Pernicem a zapaluje ho
- zachraňuje tak sebe (a nepřímo i Věru) před vymahači drogy a zároveň "očišťuje" místo vraždy Nadi ohněm
- oheň jako symbol očisty (X očištění svěcenou vodou)
- destrukce starého světa (po činu jáma polykající lidi mizí a krvácející obloha se mísí s barvou tohoto ohně a Jateka už neděsí, přijímá ji) - poté následuje otevřený konec - jak bude vypadat nový svět?