Jáchym Topol - Anděl

03.09.2020

Jáchym Topol (* 4. 8. 1962)

  • další díla: Sestra, Noční práce, Chladnou zemí, Kloktát dehet, Citlivý člověk
  • ocenění: Cena Toma Stopparda (1988), Cena Jaroslava Seiferta (2010), Vilenická cena (2015), Státní cena za literaturu a překladatelské dílo (2017)
  • vnuk Karla Schulze (dílo Kámen a bolest)

Anděl

  • 1. vyd. - 1995
  • 20 kapitol, próza
  • na pomezí románu a novely
  • filmová adaptace Anděl Exit (2000, Vladimír Michálek)
  • podle autora je ústředním tématem láska, ostatní roviny jsou "kulisy"

Jazyk

  • nespisovný (slang, nespisovné tvary, vulgarismy) se střídá se spisovnou podobou jazyka
  • neznačená přímá řeč
  • vyprávění - stylizace mluvené řeči
  • název "Anděl"
  • Smíchov, křižovatka u Anděla, stanice metra Anděl
  • (Anděl Exit [film] ~ život nebo smrt)
  • Anděl (zjevil se rabi Lerijovi à socha) - jeho jméno nese čtvrť, která je prostředím spodiny (určité zneuctění nebeské bytosti)
  • Anděl jako křižovatka života - proces rozhodování se (Jatek)
  • Anděl jako symbol vykoupení

Čas a prostor, téma

  • Čas: komunistický režim (normalizace) + doba po něm (návrat Jateka z Paříže)
  • časově naznačeno (otevření McDonaldu v Čechách, navrácení bytů Ljubě)
  • prostor à explicitně vymezen, příběh je pevně sevřen z topografického hlediska
  • Praha (Smíchov) - (na krátkou chvíli Prahu vystřídá pařížská a bohnická epizoda)
  • fragmentární struktura
  • často jsou postavy také spojovány místy, jimiž prochází; osudy postav se prolínají postupně
  • opakující se prvky, které jsou zmíněny dříve, než čtenář dostane vysvětlení (např. pašerák Klestka) - kapitoly tvoří úzce sevřený příběh
  • město jako organismus, který žije svým vlastním životem
  • temný labyrint s mnohá zákoutími, skrývající bludné povahy lidské existence
  • undergroundové zážitky Topola (prvky autobiografické)
  • rozdělení světa
  • Anděl Exit ([filmový název] = život nebo smrt)
  • hrdinové jsou na této hranici à Jatek nepatří ani do jednoho, ale je součástí obou světů
  • "živý svět" - Ljuba a láska; svět, v němž se narodil, ve kterém chce žít
  • svět podsvětí - síla, která ho pohání = drogy; svět, v němž přebývá a přibližuje se mu
  • tematizace
  • chaos a apokalypsa, která je úzce spojená s představou svobody a zároveň lhostejnosti
  • reflexe nad současnou dobou a filozofií světa (honba lidí za věcmi a "blahem" - přehlížení vyšších hodnot)
  • láska - s ní související prázdnota, snaha vyrovnat se s bytím a hledat "blaho"
  • 3 různé cesty (drogy, peníze, víra)
  • vykoupení a naděje

Postavy

  • Jatek
  • nejčastěji fokalizovaná postava, ústřední postava celého příběhu
  • bez mnoha vzpomínek na dětství; střídal mnoho zaměstnání (mj. práce v kotelně à autobiografické prvky)
  • stvořitel "blaha", které po něm poté vymáhají
  • "vidí" krvácející oblohu a jámu u Anděla, která pohlcuje lidi
  • Ljuba
  • sousedka Jateka, později milenka
  • její existence zachraňuje Jateka před drogami a šílenstvím (role lásky jako spásy)
  • spolu s Věrou - 2 Jatekovy "femme fatale"
  • Věra
  • Jatekova milenka v Paříži, do Prahy se vrací jako jedna z "postav minulosti" - snaží se přesvědčit Jateka, aby drogu znovu namíchal
  • vztah založen především na sexuální touze
  • její krev je spolu s Jatekovou onou hledanou přísadou v nové droze
  • Machata
  • trafikant, soused Jateka, adoptivní otec Nadi; jeho žena Helena ho opustila a přidala se k náboženské sektě
  • zešílí, smrt uhořením
  • možná reprezentace hledání "blaha" skrz peníze
  • Lurij
  • muž s kriminální minulostí, bývalý vězeň; člen náboženské sekty
  • hledá "blaho" přes víru
  • Naďa
  • němá dívka, osvojená dcera Machaty a Heleny; týraná Helenou i Machalem; Heleny se snaží zbavit voodoo, s Machatem chce žít "jako žena a muž"
  • jediná (stejně jako Jatek) jámu u Anděla "vidí" - jámu a s ní mrtvé (babičku a psa Muka)
  • utopena (vražda X dobrovolná smrt - Nadin "vstup" do jámy za babičkou a psem Mukem)
  • funkce "oběti"

Hlas vypravěče

  • er-forma (fokalizace - více postav)
  • retrospektiva
  • autor-Topol zpochybňuje vypravěčovu věrohodnost
  • ti skuteční i ti právě vznikající v chorobný fantazii zadrhávajícího vypravěče, zrovna mátl příběh, lidi i roky [...] než skončil svý prolhaný vyprávění o Jatekovi, který věděl, že ten, co bere drogu, se sám stává drogou [...] po-kroucený vyprávění z letopisů 5. čtvrti, báchorku a fantasmagorii, vyprávění o oční chorobě ve stadiu pokročilý psychopatie a o touze najít blaho teď a tady... takovou moralitku se strašidlama, anekdotu pro sígry, než dou spát... vyprávěl i o jámě, která žere lidi [...]

Symbolismus a motivy

  • jména - 3 ženy
  • Ljuba (Láska) - reprezentuje Lásku, jako hybnou sílu "živého světa", lásku jistou
  • Věra (Víra) - neurčitost, nespoutanost a zvláštní osvobození od reality a jejích pravidel (podpořená drogami); od této nejasné víry (Věry - "kněžky blaha" ~ drogová závislost) Jatek odchází - vrací se zpět k "jistotě" lásky (Ljubě)
  • Naďa (Naděje) - dětský pohled na svět, nadějný a nevinný; tato nevinnost je obětována (zničení starého světa Jatekovým ohněm, myšlenka na nový)
  • (Helena - z mytologie, mocná žena, která ovládá z vyšší, téměř uctívané pozice)
  • Pernica ~ pervitin, perník
  • papež Vlk; bytosti, které tvoří obraz města (Žlutomorka)
  • náboženský fanatismus
  • sekta Věrných Živého Příchodu
  • ponechávání tzv. Znamení na místech, aby sekta mohla rekrutovat nové členy = zdeformované sochy Ježíše Krista
  • podsvětní charakter sekty poznamenán obchodem s drogami, podivnými a nečistými rituály (posvěcování Znamení a vražda Nadi)
  • motiv krve
  • Jatek vidí "krvácet" nebe
  • halucinace X vidění, předzvěst budoucnosti (Jatek jako postava upozorňuje na "správnost" tohoto vidění a ospravedlňuje se tím, že krev je neviditelná ostatním)
  • krev jako faustovská látka v nové droze
  • motiv drogy
  • závislost a zároveň svoboda
  • spása (narkomani) X láska jako spása (Jatek a Ljuba)
  • droga, která poskytne "blaho", ale ne odpovědi, řešení
  • Topol: "[...] degenerovaná podoba hledání kamene mudrců [...]"
  • motiv jámy pohlcující lidi
  • přechod mezi světy (k nové životní etapě)
  • Naďa vstupuje do jámy, ale nepadá do ní + Jatek na konci do jámy také nepadá (jáma po jeho nohama mizí)
  • Naďa: [...] ale Naďa se nad jámou zastavila a stála tam jak na dlažbě. Stála tam, za chvíli ji Jatekovi přikryl dav. Pokrčil rameny, přece už věděl, že požerák tu a tam někoho vynechá. Naďa. Netušil proč.
  • Jatek: Pak se pohnul, už jde, je čas... pohnul se, ohnul se, dotkl se té dlažby.
  • motiv očistného ohně
  • Jatek uzamyká byt s členy náboženské sekty, mrtvou Naďou, Machatem a Pernicem a zapaluje ho
  • zachraňuje tak sebe (a nepřímo i Věru) před vymahači drogy a zároveň "očišťuje" místo vraždy Nadi ohněm
  • oheň jako symbol očisty (X očištění svěcenou vodou)
  • destrukce starého světa (po činu jáma polykající lidi mizí a krvácející obloha se mísí s barvou tohoto ohně a Jateka už neděsí, přijímá ji) - poté následuje otevřený konec - jak bude vypadat nový svět?
Čtenářský deník - Různé poznámky z VŠ
Všechna práva vyhrazena 2020
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky
Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.