Eurípidés – Médeia
AUTOR
Eurípidés byl dramatik a filozof, údajně se narodil 23. září 480 př. n. l. v bohaté rodině.
Je znám především tím, že přebudoval formální strukturu tradiční antické tragédie - do hlavních rolí obsazoval i ženy či otroky, zabýval se charaktery a psychologií postav, kritizoval problémy v Athénách a satirizoval mnoho hrdinů řecké mytologie.
Z 92 her se v celku zachovalo pouze 18 tragédií a 1 satyrské drama.
Eurípidés zemřel na dvoře makedonského krále Archeláa r. 406 př. n. l.
Eurípidés byl žákem Anaxagora a Prótagora a na tehdejší dobu byl neobyčejně vzdělaný, také se často setkával s významnými filozofy té doby. Tato setkání i jeho inteligence ho vedli k více odlehčenému a novátorskému zpracování toho mýtu oproti jeho předchůdcům.
UMĚLECKÝ SMĚR
Eurípidés je nejmladším ze tří hlavních představitelů starořeckého dramatu. (Sofokles, Aischylos)
Všichni starořečtí dramatici zpracovávali tytéž náměty z mytologie, obecně jim nešlo o originalitu. Svou roli v ději měla božstva sídlící na hoře Olymp, která zasahovala do životních příběhů smrtelníků.
DRUH: Drama
ŽÁNR: tragédie
LITERÁRNÍ SMĚR: starořecká literatura
NÁMĚT: co je člověk schopen udělat kvůli lásce, žárlivost
MOTIV: osamělost, utrpení
Místo: Řecko Korint, před Médeiiným domem a na ulici
Tradiční osnova tragédie:
- Expozice
- Kolize
- Krize
- Peripetie
- Katastrofa
ZNAKY
Věnoval se převážně tragédii- žánru, jenž tehdy sklízel mnohem větší úspěchy než komedie. Na rozdíl od Sofokla či Aischyla nekladl důraz na vůli bohů, ale spíše na činy samotných lidí. V tomto díle se objevují důležité prvky, které jsou specifické právě pro Eurípida - hlavní postavou je žena a její jednání má původ v jejím charakteru a emocích (podle mýtu usmrtila Médeia své děti omylem, v jeho verzi je však zabíjí vědomě v záchvatu nenávisti).
HLAVNÍ POSTAVY
Médeia - nelze říci, zda je kladná nebo záporná, záleží na úhlu pohledu
Mocná kouzelnice, dcera kolchidského krále Aiéta, pomohla Argonautské výpravě získat zlaté rouno a zamilovala se do Iásona, jejich vůdce. Kvůli Iásonovi zradila svého otce i svou vlast, dokonce kvůli němu zabila vlastního bratra a s Iásonem odplula do Korintu. Médeia je zachycena jako vášnivá a impulzivní žena.
Iáson - záporná postava
Vůdce Argonautské výpravy, velmi vypočítavý, touží po moci a po vládě, kterou mu však královská dcera Médeia nezajistila.
Chůva - kladná postava, Médeiina chůva
VEDLEJŠÍ POSTAVY
Kreón - záporná postava, král korintský
Dcera Kreónova - v tragédii nemluví a je bezejmenná, nová manželka Iásona
Aigeus - kladná postava, král athénský, nabídl Médee pomoc
Vychovatel - kladný, vychovatel Médeiiných dětí
Sbor - kladné postavy, radí Médee, nezasahují do děje
Dva synové; Družiny; Sluhové; Poslové
DĚJ
Médeia se
zamiluje do vůdce Argonautské výpravy Iásona a pomůže mu získat zlaté rouno -
zradí kvůli němu svou zemi i rodinu a odejde s ním do Korintu.
Médeia a Iáson spolu zplodí dva syny a vedou celkem šťastný život lidí střední
vrstvy. Když však korintský král Kreont požádá Iásona, aby si vzal jeho dceru
za manželku, Iáson souhlasí - je mladá, krásná a sňatkem s ní by mohl snadno
dosáhnout vlády.
Když se Médeia o manželově nevěře dozví, velmi se na něj rozzlobí. Nechápe,
proč ona, která musela zradit své nejbližší kvůli němu, je jím teď sama
zrazována. Neví, kam teď jít, když jeden domov si znepřátelila a z druhého je
štvána vlastním manželem. Svou nenávist směřuje jak k Iásonovi, tak k jeho nové
ženě, jejímu otci a dokonce i ke svým dětem. Vidí je totiž jako důkaz vztahu s
člověkem, který byl schopný takhle ublížit. Miluje je, ale spatřuje v nich
svého muže a jejich nešťastné manželství.
Iáson se brzy dozví, jak jeho manželka běsní, a jede se za ní podívat. Marně jí
tvrdí, že ji sňatkem s královskou dcerou nechtěl podvést, jen zajistit lepší
budoucnost jejich synům - ti by se totiž stali dětmi z královské rodiny a jako
takovým by se jim dostalo kvalitního vzdělání
i velkého dědictví. Marně ji přesvědčoval, ať se snaží zkrotit svou nenávist a
myslet spíše na budoucnost dětí než sama na sebe. Médein hněv, zoufalství a
pocity ponížení a hanby, kterým ji Iáson vystavil, pro ni byly neúnosné. Přesto
se tvářila, že jeho slova přijala, avšak jen proto, aby mohla uskutečnit svou
pomstu. Darovala mu šaty na usmířenou, jenže je napustila jedem a Iáson, jeho
nová manželka i její otec se po kontaktu látky s pokožkou otrávili. To ale
Médeie nestačilo - vlastníma rukama zabila i své dva syny.
JAZYK
Tragédie je psána formou poezie, je zde užíváno hodně archaismů (žalozpěv, mrzce, um) a zastaralých tvarů slov.
Historismy - kolbiště
Poetismy: žel, pěl, bol
Vulgarismy: ty tvore odporný, ničemníku, netvore
Expresivní výrazy: netvore
Stylově zabarvená slova: tvářinka, lůna
Neutrální: otec, matka
Z básnických figur jsou v ní zastoupeny například apostrofa, anafora či inverze, objevují se i řečnické otázky. Z trop se tu vyskytují například epitetony, metonymie nebo hyperboly.
Vyskytuje se zde přímá, nepřímá i nevlastní polopřímá řeč
Ich i er- forma
Psáno v dialozích
Vnitřní monology
Slohové postupy - vyprávěcí slohový postup
Syntatické prostředky - druhy vět - oznamovací, tázací, zvolací, rozkazovací
Zvukové prostředky - daktylotrochejské metrum, rým v textu není
VÝZNAM KNIHY
Médeia je neznámějším Eurípidovým dílem a zároveň jedním z nejvýznamnějších děl antické literatury vůbec. Eurípidés uzavřel vývoj řecké tragédie a zásadně ovlivnil novodobé drama.
Mnoho Euripidových námětů bylo též znovu zpracováno v období klasicismu.
OKOLNOSTI DOBY VZNIKU DÍLA
Hra vznikla v době, kdy společnost nebyla zvyklá na podobné moderní pojetí vlastních mýtů. Athénské publikum ji proto u vyhlašování cen při příležitosti městských Dionýsií v roce 431 př. n. l. přidělilo až 3. místo.
Eurípidés byl žákem Anaxagora a Prótagora a na
tehdejší dobu byl neobyčejně vzdělaný, také se často setkával s významnými
filozofy té doby. Tato setkání i jeho inteligence ho vedli k více odlehčenému a
novátorskému zpracování toho mýtu oproti jeho předchůdcům.