Ernest Hemingway – Stařec a moře
Období: Světová meziválečná literatura 1914 - 1939
Rybář stařec Santiago již dlouho nemůže chytit žádnou rybu. Jeho asistent a pomocník Manolin musí na přání rodičů odejít od starce a jít se učit na jinou a lepší loď. Santiago se rozhodne na moře vyjet sám a všem ukáže, co ještě dokáže. Usměje se na něj štěstí a na starce čeká veliký úlovek. Avšak musí o něj zápasit s přírodou. Na rybu zaútočí žraloci, a i když stařec bojuje ze všech sil, až na pokraj života, nepodaří se mu rybu zachránit. Stařec se vrací zpět do vesnice pouze s rybí kostrou. Avšak i přesto si u vesničanů získává zpět svůj respekt.Dadaismus = Tristan Tzara, hravé, nesmyslnost života a války, hračky, šokovaní, burcování, koláže
Expresionismus = protiklad naturalismu a impresionismu, obavy o osud člověka, vlastní prožitky a vlastní pocity bez ohledu na jakékoli konvence, deformace reality, Kafka, Čapek, obzvlášť v Německu
Futurismus = Phillipo Thomaso Marinetti, Itálie, Rusko, v pohybu, rychlost, technika, žádná minulost, teorie osvobozených slov, ruší interpunkci, asociace
Vitalismus = oslavuje život, radost z drobností a krásy světa. Vznikl jako jistá reakce na hrozné zkušenosti vojáků v první světové válce
Lost generation = 1900 USA, po 1. Sv. v., Založila Gertruda Stein, mluvčí E. Hemingway, Francis Scott Fitzgerald, William Faulkner, Ezra Pound, Erich Maria Remarque, Antoine de Saint-Exupéry,
Tito spisovatelé zažili první světovou válku a tuto skutečnost zobrazovali ve svých dílech. Vyjadřují pocity vojáků po návratu z války (vrátili se duševně zmrzačeni a měli problémy se zařazením se do společnosti).
Pro tyto autory jsou typické životní postoje, kterými dávají najevo nesouhlas a nedůvěru ke společnosti, jejich psaní je často blízké ke stylu novin, často staví své hrdiny do velmi nebezpečných situací, kde musí prokazovat svůj charakter.
Zařazení autora:
1899-1961
Rybář stařec Santiago již dlouho nemůže chytit žádnou rybu. Jeho asistent a pomocník Manolin musí na přání rodičů odejít od starce a jít se učit na jinou a lepší loď. Santiago se rozhodne na moře vyjet sám a všem ukáže, co ještě dokáže. Usměje se na něj štěstí a na starce čeká veliký úlovek. Avšak musí o něj zápasit s přírodou. Na rybu zaútočí žraloci, a i když stařec bojuje ze všech sil, až na pokraj života, nepodaří se mu rybu zachránit. Stařec se vrací zpět do vesnice pouze s rybí kostrou. Avšak i přesto si u vesničanů získává zpět svůj respekt.Narodil se do protestantské rodiny chicagského lékaře. Časté konflikty s matkou vyvrcholily odchodem do Kansas City, kde se stal novinářem. Roku 1918 odešel jako dobrovolník ambulantních sborů Červeného kříže na italskou frontu, kde byl těžce zraněn. Po válce působil jako zahraniční dopisovatel v Paříži, Švýcarsku, Španělsku. V polovině 30. Let 20. Století jel do Afriky. Byl zahraniční korespondent za španělské občany během občanské války a během druhé světové války v Indočíně i Evropě. Od roku 1939 žil na Kubě. Byl 3x ženatý. Roku 1954 obdržel Nobelovu cenu za literaturu. Jeho zdravotní stav se zhoršoval, roku 1960 se vrátil do USA, kde spáchal sebevraždu.
Vyznával statečnost a miloval rybaření, dostihy, box, býčí zápasy.
Díla:
Komu zvoní hrana (román), Sbohem, armádo (román), Fiesta (román), Zelené pahorky africké,...
Ostatní autoři:
Erich Maria Remarque - Na západní frontě klid
Mark Twain - Dobrodružství Huckleberryho Finna
John Steinbeck - O myších a lidech
Francis Scott Fidgerald - Velký Gatsby
James Joyce -Odysseus
Vladislav Vančura - Rozmarné léto, Pole orná a válečná
Karel Čapek - RUR, Matka, Krakatit
Zařazení díla: 1952, moderní světová literatura 1. poloviny 20. Století, americká próza mezi válkami
Ztracená generace
Druh: Epika
Žánr: novela
Inspirace, námět: lidské myšlení a chování, lidská statečnost, nezlomnost, odhodlanost, duševní síla
Motiv: Koloběh lidského života (stáří x mládí), smrt, silná vůle, víra v Boha
Kompozice: Chronologická, jednoduchá a prostý příběh. Text není nijak formálně členěn. Zachycení nejzákladnějšího prožitku.
Obecná rovina příběhu (rybář=člověk, ryba=příroda, žralok=zlo)
Místo, doba: Nejspíš 40. Léta 20. století, Kubánská vesnice poblíž Havany, září, 3 dny
Prostředí: Chatrč starce, loďka na moři
Myšlenky: Úvaha o hrdinství člověka, lidská nezdolnost, souboj člověka s přírodou, smyslem života není zisk ale hluboké uspokojení a čestný zápas
Hlavní postavy:
Stařec Santiago - rybář odloučený od společnosti, zamlklý samorostlý člověk, rozhodl se vést boj na život a na smrt, prostý člověk, zápasí s přírodou
Chlapec Manolin - obětavý, laskavý, nápomocný, má rád starce
Vedlejší postavy - jsou zlé, závistivé, posmívají se starci
Jazyk:
Spisovný jazyk, Er- forma, nejsou zde konkrétní pojmenování - Santiago je oslovován jako stařec. Spisovný jazyk, španělské výrazy, odkazy ke křesťanské symbolice, nepoužívá adjektiva (přídavná jména)
Metoda ledovce - vše nepodstatné je eliminováno, pouze část je nad povrchem a je vidět.
Omezuje komentování autorskou řečí, úvaha a popisy.
Častý monolog hlavního hrdiny.
Strohá stylizace vět a to zvláště u dialogů.
Velké množství přirovnání a personifikace
Prvky se symbolickými významy (zkrvavené ruce = Kristovo utrpení)
Zájem o psychiku člověka
Román Sbohem, armádo nebo novela Stařec a moře.
Děj:
Rybář stařec Santiago již dlouho nemůže chytit žádnou rybu. Jeho asistent a pomocník Manolin musí na přání rodičů odejít od starce a jít se učit na jinou a lepší loď. Santiago se rozhodne na moře vyjet sám a všem ukáže, co ještě dokáže. Usměje se na něj štěstí a na starce čeká veliký úlovek. Avšak musí o něj zápasit s přírodou. Na rybu zaútočí žraloci, a i když stařec bojuje ze všech sil, až na pokraj života, nepodaří se mu rybu zachránit. Stařec se vrací zpět do vesnice pouze s rybí kostrou. Avšak i přesto si u vesničanů získává zpět svůj respekt.